Online Trainingsontwerp

Deel deze pagina:
De leergang “Online Trainingsontwerp” leidt trainers en leraren op om didactisch verantwoorde online trainingen en lessen te ontwikkelen.

De online omgeving verlangt een unieke aanpak
Er zijn veel voorbeelden bekend van trainingsbureaus die de werkvormen die ze in traditionele trainingen gebruiken ook online inzetten. Dit is niet hoe het werkt. De online omgeving is uniek en vraagt om goed doordachte werkvormen die geschikt zijn hiervoor. Eén-op-één overzetten gaat niet.

Meerdere motieven
Het is vaak ook niet duidelijk wat de didactische waarde is van de online omgeving. Wanneer zet je het in, in de mix van blended learning? Vaak wordt de nadruk gelegd op praktische motieven zoals reistijd en kostenbesparingen. De didactische motieven blijven vaak onderbelicht.

Andere benadering
De tijd die je online doorbrengt (vaak 1 tot 2 uur) is meestal korter dan klassikaal. Je span of control als trainer is online vaak ook kleiner. Dit betekent dat je extra goed moet nadenken over het trainingsontwerp. Als ervaren trainer voor een klassikale groep kun je nog wel eens schuiven in het programma. Je haalt iets uit je rugzak dat op dat moment beter aansluit. Online ben je minder flexibel en moet je ook dit soort dingen plannen. Omdat de tijd korter is moet je back-up activiteiten klaar hebben liggen. En alles moet perfect blijven aansluiten op je leerdoelen. Hoe beter het ontwerp, hoe minder problemen voor de trainer op het moment dat hij met de groep werkt. Al is een trainer nog zo goed online, als het ontwerp niet goed in elkaar zit kan hij de deelnemers niet de gewenste ervaring meegeven en de leerdoelen halen.

Veelzijdig programma:

  • 14 uur live online training (7 x 2 uur).
  • Veel gelegenheid om te oefenen.
  • E-learning omgeving met zelfstudie opdrachten, de mogelijkheid om met elkaar te discussiëren en materiaal/handboeken om te downloaden.
  • Veel documentatie. Uniek, want er is in Nederland nog niets over geschreven.
  • Gratis proefaccount op Adobe Connect van 2 maanden (alleen bij training in Adobe Connect).

Ook interessant voor jou!

Deze training is geschikt voor trainers en docenten die willen leren om online programma’s te ontwikkelen die een zo hoog mogelijk leerrendement bij deelnemers opleveren. Aansluiting op leerdoelen en het creëren van interactiviteit staan hierbij centraal.

  • Het belang van een goed online trainingsontwerp.
  • Het inzetten van de Virtual Classroom. Wanneer is dit didactisch aan de orde en wat is de toegevoegde waarde?
  • Basis online trainingsontwerp.
  • Plan B activiteiten voor als er (technisch) iets mis loopt.
  • Online energizers.
  • Ontwikkelen van verschillende materialen zoals werkboek voor deelnemers, scripts, powerpoint slides en een handboek voor de trainer (en co-trainer).

Didactische waarde en mogelijke werkvormen
We gaan diep in op verschillende online tools zoals:

  • whiteboard
  • chat
  • web browsing
  • break-out sessies
  • delen van applicaties

Hierbij gaat het niet om “hoe het werkt”. Dit leer je in de Quick Start. Veel meer voorop staan de didactische waarde en mogelijke werkvormen. Dus: wanneer zet je wat in en waarom? en wat levert het op voor je leerdoelen?

Wil je juist leren om goede online trainingen te faciliteren?

Dan bieden we hiervoor de leergang “Online Leren Faciliteren” aan. Je leert hier om de vaardigheden die je al hebt als trainer/docent ook online op effectieve wijze in te zetten. Deze leergang gaat in op de vaardigheden van de trainer, het betrekken van deelnemers en creëren van zoveel mogelijk interactie. Je kunt deze uiteraard ook in combinatie volgen. Hiervoor bieden we deze trainingen als Pakket aan tegen een gereduceerd tarief.

Deze training is software onafhankelijk
Je leert hier om een goed trainingsontwerp te maken en de beschikbare tools op de juiste wijze in te zetten. Het maakt dus niet uit welke software je in de praktijk gaat gebruiken. De meeste tools zijn beschikbaar in de verschillende software.

Tijdbesteding
Naast het bijwonen van 7 online sessies van 2 uur ben je gemiddeld 2 uur per week bezig met opdrachten op de e-learning omgeving. Deze opdrachten zijn een essentieel onderdeel van de training, zowel voor jou als voor de groep. Op deze e-learning omgeving reageer je namelijk op reacties van de andere deelnemers en geef je hen feedback (bijvoorbeeld op door hun gemaakte online trainingsoefeningen). Dit betekent dat je tijdens de eerste 7 weken ongeveer 4 uur per week bezig bent. Vervolgens start de voorbereiding en uitvoering van de eindopdracht. Hiervoor heb je 6 weken de tijd vanaf de laatste sessie. De ervaring leert dat de meeste deelnemers hier ongeveer 2 dagen (16 uur) aan besteden.

Klaar en starten maar…
Je hebt nodig:

  • Een telefoonlijn (bij voorkeur een vaste telefoon).
  • Een computer met goede internet verbinding.
  • Adobe Flash (is reeds geïnstalleerd op 99% van de computers).
  • Een headset bij de telefoon is handig maar niet noodzakelijk.
  • Je hoeft niet over een webcam te beschikken.

Kosten
De kosten voor de training "Online trainingsontwerp" zijn 1.245 euro (excl. BTW) per persoon.

Eindopdracht
De eindopdracht voor deze leergang is het ontwikkelen van een Virtual Classroom sessie van minimaal 1 uur met al het bijbehorende materiaal zoals:

  • PowerPoint slides.
  • Werkboek voor deelnemers.
  • Trainersmanual.

De leergang bestaat uit 5 sessies van 2 uur. Na elke sessie krijg je opdrachten mee die onderdeel uitmaken van je eindopdracht. Zo werk je wekelijks aan deze eindopdracht en krijg je ook wekelijks feedback op de voortgang.

Certificaat
Als alle tussentijdse opdrachten zijn afgerond en de eindopdracht met een voldoende is afgesloten, ontvang je het certificaat “Online Trainingsontwerp”.

Intervisie
Optioneel bij deze training is de mogelijkheid om gratis deel te nemen aan een online intervisie sessie. Als deelnemer ervaar je hoe intervisie online werkt. Deze online intervisie duurt 1,5 tot 2 uur. .