Blended learning: Just do it!

Deel deze pagina:

Blended learning: Just do it!
Blended learning: nu al onmisbaar voor elke trainer en docent
Denk jij nog in traditionele trainingsdagen? Of ben je klaar voor het trainen van deze tijd?


Trainen anno nu!
Trainingen moeten in de huidige markt meer en langer resultaat opleveren. Tegen een passende prijs. Dat vraagt trainingen met een actuele aanpak en hedendaagse methodes. Een blended trainingsaanbod dus!

Ben jij op zoek naar een manier om goed gebruik te maken van de technische ontwikkelingen van nu? En deze in te zetten voor zowel deelnemer als leerling, dan is Blended Learning – Just Do it! echt iets voor jou! Een zinvolle combinatie met trainingsdagen, dus precies wat jij wilt! Met Just do it! kun je hiermee direct aan de slag!

Benieuwd naar wat oud deelnemers te vertellen hebben over de opleiding? Want wie kan je beter inhoudelijk iets over de opleiding vertellen dan oud deelnemers! Hieronder vindt je een korte complicatie van deze reacties.

Wil je ook een inkijkje in de trajecten die zij ontwikkeld hebben? Bekijk dan eens het nieuwsbericht van vorig jaar waar ook een aantal video’s te zien zijn


Just do it!
Jouw sleutel tot succes is de opleiding Just do it! Je leert om alle actuele trainingsvormen zinvol toe te passen. Passend bij de probleemstelling, kloppend met de leerdoelen en in de juiste samenhang.

Van ‘gewoon’ klassikaal trainen tot verschillende vormen van online leren: virtual classrooms, webinars , webcam-oefeningen, chatsessies, een e-learning platform en nog veel meer. Zodat je training de beste resultaten oplevert.

Welkom in het trainen van deze tijd!


Coursemap

In de opleiding leer je onder ander een goede coursemap maken van je training. In deze video neemt de hoofdtrainer van de opleiding Blended Learning – Just Do It!, Marion Reijerink, jullie mee door de coursemap van deze opleiding. Voordat ze dat doet legt ze het nut en de noodzaak van de coursemap uit.

Hieronder vind je de coursemap van de opleiding Blended Learning – Just Do It!

Deze kun je hier ook als groot bestand downloaden!

Wat leer je?
De drie modules van Just do it! geven je wat je nodig hebt om zelfstandig blended leertrajecten op te zetten.

Module 1: Ontwerpen
Hoe maak je een trainingsontwerp waarin je verschillende vormen van leren toepast? Je knipt leerdoelen op in subdoelen, en kiest daar het effectiefste leermiddel bij. Je bepaalt de optimale werkvormen.

Module 2: Ontwikkelen
In deze module steek je je handen uit de mouwen. Hoe maak je elk gekozen leermiddel? Wat komt er kijken bij een virtual classroom, hoe oefen je vaardigheden voor de webcam, hoe maak je een video? Je leert het in Just do it! door het te doen.

Module 3: Uitvoeren
Wat is je rol als trainer als je een groep online begeleidt? Dat is anders dan bij klassikaal contact. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand niet inlogt? Hoe bewaak je je eigen planning? Hoe begeleid je de deelnemers?

Bij afronding van de opleiding heb je je eigen blended trainingsontwerp gemaakt, alle middelen ontwikkeld. Je hebt je training uitgevoerd, of je hebt alle bagage om dat nu te gaan doen.

Gastsprekers

Tijdens de opleiding komen er diverse gastsprekers virtueel en live langs om meer te vertellen over hun vakgebied. We stellen ze graag aan je voor:

Gemma Lesterhuis
Gemma Lesterhuis

Moodle - als je begint de verdiepen in de wereld van Blended Learning – zal dit een term zijn die je vast al bekend klinkt. En zo niet, dan is het misschien even goed te weten dat Moodle al jaren in de Top 200 tools for learningals eerst in het lijstje van de Cursusmanagementsystemen genoemd. 

Hoe komt dit? Daar zijn uiteraard verschillende theorieën over, maar vanuit mijn ogen komt dit met name doordat Moodle: 

  •    Gericht is op een leerprincipe (leren boven techniek)
  •    Flexibel in te richten is
  •    Schaalbaar naar elke organisatie
  •    Open source software gedragen door een sterke community van ontwikkelaars tot onderwijskundige. 

Nu is het al heel wat om te gaan starten met Blended Learning en ik begrijp als geen ander dat overweldigend is. En dat is het toch heel handig om iemand zoals ik naast je te hebben staan. 

En wie ben ik dan? 

Mijn naam is Gemma Lesterhuis. 

Zelfstandig. Ondernemer. Moodle (meisje). Functioneel beheerder. Consultant. Analytisch. Creatief. Communicatief. Taakgericht. Dat zijn mijn kernwoorden. 

De quote van Sun Tzu uit The Art of War vertelt je meer over hoe ik kijk naar de wereld van Blended Learning en de uitdagingendie hierbij horen.  

“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.”

― Sun Tzu, The Art of War

Mijn doel  jouw te helpen bij het maken van de juiste keuze door al je vragen over Moodle te beantwoorden. En mocht je uiteindelijk voor Moodle kiezen, samen met je kijken over hoe jij het beste ondersteund en ontzorgt kan worden in het werken met een leersysteem als 1 van je tools. 

Rene Luisman

Ruim tien jaar werkte ik als communicatieadviseur binnen een grote internationale organisatie. Sinds vijf jaar train en coach ik mensen met vraagstukken op het gebied van communicatie en zelfacceptatie. Ook adviseer ik organisaties bij het ontwikkelen van resultaatgerichte leertrajecten. 

In 2017 benoemde de Nederlandse Orde voor Beroepstrainers mij, mede door mijn expertise in online leren, tot Trainer van het Jaar.

Rene Luisman
Eva Van Ooijen
Eva van Ooijen

Ik ben van de laatste generatie die zonder computer de basisschool heeft doorlopen, ik heb bewust meegemaakt dat dé computer (5 stuks) zijn intrede deed op de middelbare school. Ik ben een early adopter als het gaat om toepassing van ICT in onderwijs en trainingen én zeer geïnteresseerd in de ‘programmering’ van de oorspronkelijke functionaliteiten van het menselijk (oer)brein. Ik behaalde een bachelor in communicatie en een master in culturele antropologie, daarnaast behaalde ik een lesbevoegdheid en specialiseerde ik me in volwasseneneducatie. 

Al aan het begin van mijn professionele carrière raakte ik gefascineerd door de vraag: hoe leren mensen nu eigenlijk? Hoe beklijft de lesstof het best? En op welke manier kan moderne technologie het leerproces bevorderen (of juist belemmeren)? Deze jarenlange zoektocht heeft geresulteerd in een breinvriendelijke manier van trainen, wat zich weer uitstekend laat combineren met blended learning.

Gastspreker van HiHaHo

Wat is interactieve video?
Interactieve video is een revolutionaire aanpak op het huidige leren. Of het nou gebruikt wordt in het onderwijs of in het bedrijfsleven; de mogelijkheden zijn eindeloos. Door de visuele én theoretische aspecten van leren te combineren met interacties, is het mogelijk om lesgeven en leren nog leuker en effectiever te maken.

HiHaHo Interactieve Video
HiHaHo is hiervoor de perfecte tool! Met HiHaHo creëer je een extra interactieve laag over een bestaande video, zonder dat je de video zelf hoeft aan te passen. HiHaHo is volledig web-based, wat betekent dat je geen ingewikkelde software hoeft te downloaden; alles is online beschikbaar. Dat is één van de redenen waarom HiHaHo zo gebruiksvriendelijk is. Ook kun je met HiHaHo de statistieken van je video’s bekijken en er achter komen hoe de kijkers jouw video’s doorlopen.

Logo Hihaho Blauw 500Px 300Px
Gdejong
Govert de Jong

Succes van de onze klanten in aNewSpring is iets waar ik elke dag graag mee bezig ben! Voor de opleiding van Blended Learning Just do it! Help ik trainers en docenten die werken met aNewSpring door inhoudelijke en praktische hulp te bieden met betrekking tot het leerplatform.

Laura van der Klugt

Hallo, ik ben Laura van der Klugt van Ontwikkelwereld. Ik ben gespecialiseerd in het ontwikkelen en bouwen van e-learnings. Tijdens Blended Learning – Just Do It vertel ik je hoe jij online leren nog interactiever of gepersonaliseerderd kunt maken met gebruik van auteurstools en het toevoegen van animaties.


Laura01523 2
Eva Quibble 2018
Eva Smitt

Ik ben Eva Smitt van Quibble / Durf te schrijven. In 1998 was ik één van de eerste tekstschrijvers die zich specialiseerde in schrijven voor het web. De afgelopen twintig jaar heb ik voor grote bedrijven als ING en RTL geschreven, maar het leukste vind ik toch om met zelfstandig professionals te werken. Mensen met een passie voor hun vak en een tomeloze drive om hun kennis te delen. 

Eén-op-één en voor een groep lukt ze dat uitstekend. De trainers en coaches waar ik mee werk zijn verbaal sterk en verstaan hun vak. Maar zodra ze hun verhaal opschrijven, voor hun website, hun blog of hun online programma, lopen ze vast. Waarom wordt zo’n tekst nooit zoals ze voor ogen hadden? 

Hoe maak je je tekst prettig leesbaar, spannender, actiever? Hoe krijg je je lezers in beweging met je woorden? 

De beste tip die ik je kan geven: schrijf meer. Daar word je vanzelf een betere schrijver van. Daarnaast zijn er talloze tools om je teksten te verbeteren. Tools waar elke professionele tekstschrijver gebruik van maakt. Ik deel ze graag met je, zodat je makkelijker en met meer plezier leert schrijven. Want als er iets is waarmee je je lezer in beweging krijgt, is het wel het plezier waarmee jij je verhaal vertelt.

Ben je er klaar voor? Pak je pen, dan kunnen we aan de slag.

Saskia Wenniger

Ik lever met veel plezier een bijdrage aan de opleiding Blended Learning: Just do it! 

Als mediawetenschapper raakte ik al snel betrokken bij leren en veranderen in organisaties. Ik werd gevraagd om mee te denken over hoe we dit kunnen ondersteunen en versterken met verhalen, beeld, video en andere digitale middelen. Maar hoewel ik erg geloof in de kracht van digitale media, ben ik ervan overtuigd dat ook het leslokaal en de werkplek belangrijke plekken blijven als het om leren en veranderen gaat. De blended aanpak komt hieraan tegemoed.Zo ga je digitale middelen inzetten waar ze het meeste kunnen toevoegen aan je doelstelling en de resultaten van je deelnemers.

Ik maak mensen graag wat meer wegwijs in de mogelijkheden. Voor het uitdenken van video's voor leren, ontwikkelen of veranderen gebruik ik mijn beproefde 5 velden model. Het is namelijk niet alleen zaak om dit verhalende en beeldende middel goed te leren kennen en effectief in te zetten. Je zal de video's ook moeten afstemmen op je doelgroep en kijken hoe ze passen in je totale ontwerp en welke functie ze daar moeten vervullen. Daarnaast ga ik -waar nodig- ook graag in op de werkende principes van film, zodat je effectiever gebruik kan maken van de manieren waarop dit medium informatie kan overbrengen en impact heeft op je deelnemers. 

Of je nu enthousiast ben om zelf video's, screencasts of animaties te maken, net de drempel over bent om bestaande video content te gaan integreren, of met een externe producent mooie filmpjes wil gaan maken: ik kan je in alle gevallen op weg helpen. 

We gaan de brug slaan tussen je eigen expertise, het doel dat je met je ontwerp wil bereiken en de kennis en vaardigheden rondom video die je zullen helpen om de volgende stappen te zetten. 

Ik kijk uit naar de samenwerking! 

Bwsaskia Lr Steeffleur007 Sml

Tijdbesteding
De opleiding Just do it! doe je deels op vaste tijden in de virtual classrooms, deels op momenten die jou uitkomen.

Module 1: Ontwerpen omvat 3 virtual classrooms van elk 2 uur.
Wekelijks werk je ongeveer 2 uur met de online leermiddelen en aan je eigen praktijkopdracht. Je voert opdrachten uit, reageert op reacties van de andere deelnemers en je geeft (en krijgt) feedback.

Module 2: Ontwikkelen bestaat uit 2 virtual classrooms van elk 2 uur. Ook nu werk je wekelijks 2 uur aan opdrachten.

Module 3: Uitvoeren en evalueren bestaat uit 2 virtual classrooms van elk 2 uur. Reken ook nu weer op 2 uur voor (online) opdrachten.

Aan het eind van de opleiding presenteer je het eindproduct van je praktijkopdracht aan alle andere deelnemers.

Klaar en starten maar…
Je hebt nodig:

  • Een telefoonlijn (bij voorkeur een vaste telefoon).
  • Een computer met goede internet verbinding.
  • Adobe Flash (is reeds geïnstalleerd op 99% van de computers).
  • Een headset bij de telefoon is heel handig.
  • Je hoeft niet over een webcam te beschikken.

Plaats
Just do it! volg je waar je maar wilt: de modules bestaan uit virtual classrooms en verschillende andere vormen van online leren. Alleen voor de einddag kom je naar Zoetermeer.

Kosten
De kosten voor de training, met 10 workshops, virtual office hours en 3 fysieke bijeenkomsten zijn 2.950 euro (excl. BTW) per persoon.

Praktijkopdracht

Gedurende het gehele traject staat de praktijkopdracht centraal. Je werkt aan je eigen blended training en alle opdrachten die je krijgt zijn er op gericht om je te ondersteunen bij het maken van je eerste blended training.

Bij afronding van de opleiding heb je je eigen blended trainingsontwerp gemaakt, alle middelen ontwikkeld. Je hebt je training uitgevoerd, of je hebt alle bagage om dat nu te gaan doen.

Aan het eind van de opleiding presenteer je het eindproduct van je praktijkopdracht aan alle andere deelnemers.

Certificaat

Deelnemers ontvangen het certificaat “Blended Learning: just do it!” als zij:

  • minimaal 9 van de 11 online workshops hebben gevolgd;
  • aanwezig zijn geweest tijdens de kick-off, ontwikkeldag én eindpresentatie in Zoetermeer;
  • alle tussentijdse opdrachten zijn afgerond;
  • de praktijkopdracht met een voldoende is afgesloten.

Virtual Office Hours

Bij elke module is het mogelijk om maximaal 4 keer 30 minuten (in totaal 2 uur) gebruik te maken de Virtual Office Hours (VOH). Tijdens deze vaste tijdstippen krijg je individuele begeleiding bij je praktijkopdracht, krijg je feedback en kun je vragen voorleggen.