Skip to main content
Blog

Gedraag je nou eens online (2)

By 16 maart 2016februari 13th, 2020No Comments

16 maart 2016

Gedraag je nou eens online (2)

Ik was laatst bij een organisatie, waar de training (face-2-face) van een dagdeel om 09:00 uur zou starten. Om 09:05 uur kwam de eerste deelnemer binnen: “Is de training hier?”. Die heb ik de organisatie ingestuurd om zijn collega’s op te halen. Uiteindelijk begonnen we om 09:30 uur en werd het mijn uitdaging om een gedegen programma uit te voeren met een half uur vertraging. Herkenbaar? Net als in traditionele face-2-face trainingen, heb ik online ook te maken met deelnemers met verstorend gedrag.
De laatkomer bijvoorbeeld. Die meldt zich pas als de bijeenkomst al is begonnen. Dit is te vergelijken met iemand die in een face-2-face training na twee uur met veel bombarie binnenkomt. De rest van de dag blijft hij vragen stellen die in het eerste uur al zijn beantwoord. Waar zorgt dit voor? Verstoring en vertraging voor de overige deelnemers, wat online nog vervelender is dan bij een face-2-face training.De eerste tien minuten leg ik het systeem en de etiquette uit. De laatkomer heeft die basis dan net gemist. De deelnemer heeft vaak zelf geen idee hoeveel er in die eerste tien minuten al gebeurt. Als ik dan nóg een keer tien minuten aan uitleg besteed, mis ik nog veel meer van die twee uur! Ik vind het ook niet respectvol tegenover de anderen die wél de moeite hebben genomen om op tijd te zijn. Daarom maak ik ook wel gebruik van de mogelijkheid om 5 minuten na de start de ruimte te blokkeren voor nieuwe deelnemers.

Of neem de pyamadrager. Hij denkt: ze zien me toch niet, dus hoef ik voor een onlinetraining geen representatieve kleding aan te trekken. Zeer gênant als opeens wordt afgesproken om de camera aan te zetten.

Deze kent veel variantengeen make-up op, haren niet gekamd of het huis niet opgeruimd. Wat mij betreft betekent dit allemaal, vanuit de trainer gezien, goed communiceren. Als je wilt dat mensen een webcam aanzetten tijdens je workshop, communiceer dat dan vooraf. Dan kunnen deelnemers er rekening mee houden in hoe ze eruit zien en waar ze zitten. Bij goed verwachtingsmanagement weet de pyjamadrager dat hij minstens zijn bovenkant aankleedt met een mooi jasje.
En dan heb je de afgeleide deelnemer, die bezig is met facebook, mail en dergelijke en alleen maar mee luistert. Ik herken een afgeleide deelnemer aan zijn trage reactie “Eh, waar ging het ook al weer over?” als ik hem een vraag stel. Ik zorg dus voor veel interactie tijdens de trainingen, zodat de deelnemers betrokken blijven. Stelregel is ongeveer elke drie minuten een interactie, zoals vragen beantwoorden, brainstormen of reageren op een filmpje. In een goede interactieve online training krijgen deelnemers niet de tijd/gelegenheid om zich te laten afleiden door andere zaken!Wil jij ook leren hoe je kan voorkomen dat je om 09:00 alleen in een (virtual) classroom zit? Leren en ervaren hoe je om kunt gaan met storend gedrag van online deelnemers? Dan kun je terecht in de training Online Leren Faciliteren. Eerst gratis kennismaken kan in de live introductieworkshop.

Denk jij nog in traditionele trainingsdagen?
Of ben je klaar voor het trainen van deze tijd?

Volg een gratis introductieNeem contact op